FAQ

Zaczynasz, ale nie wiesz jak? Mamy nadzieję, że poniższe wskazówki ułatwią Ci start. Zanim jednak przejdziesz do poniższej listy sugerujemy wykonać zadania z zakładki „Training”, gdyż teoria w przypadku Ingress często uzasadnia a nie wprowadza do akcji. Wszelakie trudniejsze aspekty gry z pewnością inni lokalni gracze Ci wytłumaczą podczas wspólnego wypadu na miasto.

Informacje ogólne

Po pierwsze – nie na COMM (czat w grze). Nawet ten opisany jako „secure” tak naprawdę wcale nie jest bezpieczny, z wielu powodów – patrz pytanie „Czy czat w grze jest bezpieczny?”

Do komunikacji na tematy, których nie powinni zobaczyć przeciwnicy służą zamknięte grupy społecznościowe na G+. COMM w grze służy jedynie do pierwszego kontaktu.

Wbrew temu że jest przy nim napisane “secure”, to czat (zwany też COMM) absolutnie nie jest bezpiecznym kanałem komunikacji. Najlepiej przyjąć, że wszystko co tam napiszemy może być przeczytane przez przeciwników. Po pierwsze – żaden problem założyć sobie drugie konto i nie używać go do grania ale zalogować się i po cichu podglądać. Po drugie – lepiej wyrabiać sobie dobre nawyki. Dlatego do ustalania planów, które zieloni mogliby nam popsuć, najlepiej używać zamkniętych grup na G+.
Może odpisują, a po prostu nie widzisz? Zwiększ zasięg otrzymywanych odpowiedzi – to ten pasek z kilometrami nad COMMem. A może oni nie widzą, że do nich piszesz? Pisz w zakładce Faction – tam idzie mniej informacji, więc większa szansa, że nie zginie w szumie informacyjnym. Najskuteczniejszą metodą jest jednak adresowanie wiadomości do konkretnej osoby – zacznij wiadomość od @, wtedy dojdzie to niezależnie od tego, czy ktoś ma Cię w zasięgu czy nie i pokaże się na odpowiednim czacie i w zakładce Alerts. No, chyba że chcesz do kogoś z Oświeconych napisać na Faction – wtedy nawet z nickiem nie dojdzie.
Jako że gposzczególne frakcje mają swoje kolory przewodnie, które łatwo przełożyć na kolokwialne określenia, my jesteśmy niebieskimi smerfami, oni zielonymi żabami. Nie ma się co obrażać – takie są fakty. Smerfy, Opór, Resistance i Żaby, Oświeceni, The Enlightened. Może jedne określenia są trochę bardziej oficjalne a inne troche mniej grzeczne, ale nie ma co kruszyć kopii.
XM
energia którą zbieramy (najczęściej przy portalach)
AP
Access points (za ich zbieranie osiągamy kolejne poziomy)
MU
mind units, jednostki określające wielkość tworzonych pól
Xn
XMP poziomu n (np. X4 to XMP level 4)
USn
Ultra Strike poziomu n (np. US4 to Ultra Strike level 4)
Rn
rezonator poziomu n
Pn
portal poziomu n
Ln
czasami ogólnie „poziom n” – np. „XMP L7” to to samo co „X7”, często jednak używane do określenia gracza określonego poziomu (np. „Potrzeba dwóch L7 żeby postawić P6”)

Jeżeli do skrótu z numerkiem dodajemy na końcu plus lub minus, wtedy oznacza to że mówimy o poziomie maksymalnym/minimalnym, przykładowo “R4-” oznacza rezonator o poziomie nie większym niż 4 (czyli R1, R2, R3 lub R4), a P7+ oznacza portal o poziomie minimum 7 (czyli P7 lub P8).

Dodatkowo stosuje się skróty „k” i „M” na określenie tysięcy i milionów, jak np. „to pole było warte 120k MU” albo „Mam już 1M AP, jeszcze 200k do L8”.

Farma, to miejsce gdzie stoi kilka – kilkanaście portali obstawionych przez naszą frakcję, zwykle wysokiego poziomu. Gracz wykonuje rundkę przechodząc od portalu do portalu i hackując każdy z nich (zwykle próbując też multihacków). Rundkę powtarza się 4 razy (zwykle zanim obejdziemy wszystkie portale, upływa wymagane 5 minut więc możemy od razu zaczynać od nowa), aż do całkowitego wypalenia farmy. W efekcie z każdego portalu dostajemy kilka, czasami nawet kilkanaście przedmiotów (XMP, rezo, tarcze, klucze). „Farmienie” to metoda na gromadzenie zapasów, niezbędnych do gry.

Zwykle farmy są szybko niszczone przez przeciwników, szczególnie te zbudowane z portali P7 lub P8. Dlatego farmy te często buduje się większą grupą graczy, tak by szybko wykonać 4 rundy i mieć dodatnie saldo pomiędzy zainwestowanymi a zebranymi rezonatorami.

Mody są to przedmioty pozwalające na modyfikację właściwości portalu. Część z nich występuje w opcji Common (Powszechne – słabe), Rare (Rzadkie – średniej mocy), Very Rare (Bardzo rzadkie – wysokiej mocy). Umieszczamy je w jenym z czterech slotów w portalu, poprzez opcję „Mods”. Mody można umieszczać w dowolnej konfiguracji.

Mody Heat-Sink oraz Multi-Hack dają bonusy również graczom frakcji przeciwnej.

Umieszczenie moda to również koszt XM dopowiednio dla każdej z opcji:

  • common = 400XM
  • rare = 800XM
  • very rare = 1000XM

Zutylizowanie moda daje nam:

  • common = 40XM
  • rare = 80XM
  • very rare = 100XM

Informacje na temat modów w zbiorczym arkuszu można znaleźć tutaj: http://goo.gl/EBFvF

Pod powyższym adresem znajdują się również kalkulator zasięgu portali oraz działania Heat-Sink.

Shieldy (tarcze/osłony)

Osłony wzmacniają siłę portalu pod względem odporności na XMP. W skrócie można powiedzieć że gdy portal ma założone osłony (i im wyższy rodzaj) tym trudniej go zniszczyć. Obecnie mamy 3 rodzaje osłon – Common (Powszechne – słabe), Rare (Rzadkie – średniej mocy), Very Rare (Bardzo rzadkie – wysokiej mocy). Osłony dodają do portalu parametr „Mitigation” (M).

Modyfikatory tarcz:

  • Common = +30 M
  • Rare = +40 M
  • Very Rare = +60 M

Heat-Sink

Heat-Sink skraca „cooldown” miedzy hackami. Co oznacza, że możemy hackować portal szybciej niż co 300 sekund (domyślnie). Dodatkowo jeżeli portal mamy wypalony (portal burned out) heatsink go odświeża i ponownie mamy bazową liczbę hacków (jedynie osoba umieszczająca mod)

Mod występuje w trzech opcjach:

  • ​Common = -20% (przy pierwszym skraca „cooldown” do 240s)
  • Rare = -50% (przy pierwszym skraca „cooldown” do 150s)
  • Very Rare = -70% (przy pierwszym skraca „cooldown” do 90s!, a przy czterech do niecałych 2,5s!)

W przypadku włożenia pierwszego moda skracany jest podstawowy czas, przy każdym kolejnym aktualny czas „cooldown”. Poniżej przykład na podstawie czetrech modów w opcji Common:

  • 1 x common = 300s – 20% = 240s
  • 2 x common = 240s – 20% = 192s
  • 3 x common = 192s – 20% = 154s
  • 4 x common = 154s – 20% = 123s

Pojawiają się głosy, że mod skraca również czas pomiędzy wypaleniami portalu (ze standardowych 4 godzin) jednak nie zostało to stuprocentowo potwierdzone.

Multi-Hack

Multi-Hack zwiększa ilość możliwych hacków między wypaleniami portalu. Co oznacza, że zanim zobaczymy komunikat o wypaleniu portalu będziemy mogli go zhackować więcej niz 4 razy (domyślnie).

Mod występuje również w trzech opcjach:

  • ​Common = +4
  • Rare = +8
  • Very Rare = +12

Przykładowo wkładając jeden mod w opcji Rare możemy shackować portal 12 razy (4+8). Gracz, który dołoży moda po wypaleniu portalu może wykorzystać te dodatkowe hacki natychmiast po włożeniu moda. Dodatkowe hacki z kolejnych modów sumują się.

Link Amp

Link Amp jest to mod zwiększający możliwy zasięg linku z portalu. W chwili obecnej występuje jedynie w opcji Rare.

Wartości modyfikatorów (w stosunku do podstawowego zasięgu – X)

  • 1 x Link Amp = +X = 2X
  • 2 x Link Amp = +0,5X = 2,5X
  • 3 x Link Amp = +0,25X = 2,75X
  • 4 x Link Amp = +0,125X = 2,825X

I tak przykładowo zasięg portalu L8 (655km) można wydłużyć do:

  • 1 x Link Amp = 1310 km
  • 2 x Link Amp = 1637,5 km
  • 3 x Link Amp = 1801,25km
  • 4 x Link Amp = 1850,375km

Force Amp

Force Amp zwiększa siłę ataku portalu. W chwili obecnej również wiadomo jedynie o opcji Rare.

Modyfikatory tej opcji (w stosunku do podstawowej siły ataku – X):

  • 1 x Force Amp = +X = 2X
  • 2 x Force Amp = +0,5X = 2,5X
  • 3 x Force Amp = +0,25X = 2,75X
  • 4 x Force Amp = +0,125X = 2,825X

Na przykładzie portalu L6 (portal bez Force Amp zadaje uszkodzenia równe 400XM).

  • 1 x Force Amp = 800XM
  • 2 x Force Amp = 1000XM
  • 3 x Force Amp = 1100XM
  • 4 x Force Amp = 1130XM

Turret

Turret zwiększa częstotliwość ataku portalu. Również wiemy jedynie o opcji Rare.

Mod posiada dwa modyfikatory:

  • Frequency (liniowo dodaje 2x do częstotliwości)
  • Hit Bonus (liniowo dodaje 0,2% do hit bonus)

Odnośnie działania tego moda nie ma jeszcze potwierdzonych hipotez.

Power Cubes to swoistego rodzaju skrzynki z XM. Ponieważ tak hackowanie jak i większość akcji w grze pochłania nasz pasek energii (a im mniejszy level gracza tym pasek ma mniejszą pojemność) – zostały wprowadzone Power Cubes. Tak jak wszystkie inne przedmioty w grze – podzielone są na levele. Level 1 posiada pojemność 1000 XM, Level 2 2000XM itd. Level jest mnożnikiem tysiąca. Gdy potrzebujemy XM a nasz pasek świeci pustkami, wybieramy power cube z inventory, wciskamy Use – i naszemu paskowi energii przybywają xmy z godnie z levelem power cube’a.

Należy pamiętać, że jeżeli brakuje nam mniej XM niż dodaje użyty przez nas Power Cube, to „nadwyżkę” tracimy, a pasek uzupełniany jest do poziomu maksymalnego dla naszego levelu.

W grze występują dwa rodzaje wirusów: Jarvis Virus oraz ADA Refactor. W inventory znajdują się w zakładce Weapons. W skrócie służą do zmiany koloru portalu. Jarvis Virus zamienia portal niebieski na zielony. ADA Refactor zamienia portal zielony na niebieski.

Każdy gracz może uzywać obu tych broni bez znaczenia z jakiej jest frakcji. Jedynym ograniczeniem jest ilość potrzebnych XM. Użycie wirusa to koszt 1000xm x poziom portalu, czyli przykładowo portal L8 zabierze graczowi 8000 XM. Należy jednak pamiętać, że używając jakiegokolwiek itemu poziom naszego XM musi być minimum o 1 większy niż ilość XM potrzebna do użycia przedmiotu (pasek XM nie może zejść do 0). Użycie wirusa nie daje jednak żadnego AP więc dla graczy levelujących może być nieopłacalne.

Jeśli zamienimy portal „przeciwny” na „nasz” stajemy się właścicielem portalu oraz wszystkich rezonatorów (nawet jeśli są to rezonatory wyższego poziomu niż nasz).

Jeśli zamienimy portal „nasz” na „przeciwny” właścicielem portalu staje się Jarvis w przypadku zielonego lub ADA w przypadku niebieskiego.

Przykładowe zastosowanie wirusa:

– „niewygodne”, przeszkadzające linki z portali naszej frakcji – wystarczy portal zmienić na przeciwny i linki znikają. Do tej pory nie było możliwe zniszczenie przeszkadzających linków naszego koloru;

– brak portali do niszczenia w okolicy – można zamienić portal na przeciwny, zniszczyć go, a później na nowo przejąć;

– przejmowanie portali o poziomach, których nie możemy stworzyć sami aby dostać lepsze itemy – np przejmowanie farm L8;

Jak grać?

Na niższych poziomach (L1-L3) nie ma większego sensu atakowanie portali przeciwników. Chyba, że mamy bardzo dużo XMP a portal jest mocno osłabiony. Zwykle jednak najlepiej zdobywać punkty poprzez obsadzanie pustych portali oraz linkowanie.

Obsadzenie pustego portalu daje nam 1750 AP – zatem wystarczy obsadzić 6 pustych portali żeby osiągnąć L2. Oczywiście wcześniej musimy zebrać 8 rezonatorów na każdy obsadzany portal – ale do tego wystarczy cierpliwie hackować – można nawet portale przeciwnika (chociaż wtedy szansa na zebranie czegoś jest mniejsza – ale z drugiej strony dostajemy 100AP za każdy hack).

Na wyższych poziomach, mniej więcej od L4, możemy już zacząć rozwalać wrogie portale – za co dostajemy dodatkowe AP, a potem oczywiście tak samo jak powyżej – obsadzamy swoimi rezonatorami, ewentualnie linkujemy (w miarę zebranych kluczy).

Najprościej – poproś kogoś z wyższym poziomem o pomoc. Idziecie razem na miasto, on rozwala portale, ty je obsadzasz. Najlepiej iść w miejsce, gdzie tych portali jest dużo – np. Rynek, stare miasto.

Jeżeli pod żadnym pozorem nie chcesz skorzystać z czyjejś pomocy (choć znacznie więcej zyskasz na współpracy – Ingress to gra zespołowa), możesz ewentualnie zbierać AP hackując wrogie portale – po 20 hackach zyskujesz 2000 AP – a to już wystarcza by osiągnąć L2.

W ostateczności, możesz też poszukać na mapie wolnych portali gdzieś dalej, w mniej uczęszczanych miejscach – a później tam jechać. Zawsze też jeżeli masz możliwość, linkuj portale na małych odległościach (na początku staraj się nie wychodzić poza zasięg skanera).

 

Czynność Liczba otrzymanych AP
Hakowanie portali wroga 100
Ładowanie portalu 10
Umieszczenie rezonatora 125
Aktualizacja rezonatora innego gracza 65
Przejęcie portalu (umieszczenie pierwszego rezonatora) 500
Ukończenie portalu (umieszczenie ósmego rezonatora) 250
Połączenie dwóch portali 313
Utworzenie Control Field 1250
Umieszczenie Moda 125
Zniszczenie rezonatora 75
Zniszczenie linku 187
Zniszczenie Control Field 750

Niektóre czynności łączą się. Przykładowo obsadzenie portalu rezonatorami i modami będzie sumą umieszczenia 8 rezonatorów, przejęcia portalu, ukończenia portalu, umieszczenia 2 modów (8×125+500+250+2×125=2000), a zamknięcie pola linkiem da (313+1250= 1565 AP)

Generalnie portale przy hackowaniu dają głównie przedmioty tego poziomu, co poziom portalu. Ale – jeżeli portal hackuje gracz o levelu niższym niż level portalu, wtedy uwzględniany jest ten niższy – czyli poziom gracza. Dlatego dla gracza L5 nie ma różnicy czy hackuje portal P5, P6 czy P8 – będzie dostawać takie same przedmioty. Jedyna różnica polega na ilości XM, jakiej potrzebujemy na wykonanie hacka – ta zawsze zależy od poziomu portalu. Zatem tym bardziej nie opłaca się hackować portali o poziomie wyższym niż nasz – chyba, że akurat żadnych innych nie mamy w okolicy.
W momencie wkładania rezonatora, jego odległość od portalu jest równa odległości w jakiej my stoimy. Zatem jeżeli będziesz stać dokładnie na portalu – wszystkie rezonatory też tam trafią. Jeżeli jednak odsuniesz się możliwie najdalej – na samą krawędź zasięgu, wtedy również rezonatory będą ładnie rozłożone na okręgu o promieniu ok. 40 metrów.

Oczywiście rozłożenie wszystkich rezonatorów w jednym punkcie (lub blisko siebie) bardzo ułatwia ich późniejsze rozwalenie przeciwnikowi. Dlatego poza przypadkami gdy zależy nam na tym, by przeciwnik z łatwością odbił nasz portal, należy w trakcie obstawiania portalu stawać jak najdalej od niego.

Czasami bywają sytuacje gdzie portal znajduje się np. na rogu budynku, wiec warto polożyć rezonator najwyższego poziomu w miejscu gdzie nie da się “na” niego wejść w celu zniszczenia w tym celu nie używamy przycisku Deploy a Upgrade.

Powyższe dotyczy tylko odległości rezonatora od centrum – kątowo są one zawsze rozłożone w/g kierunków świata (wliczając kierunki pośrednie).

Wszystkie przedmioty w grze podzielone są na levele. Możemy używać tylko przedmiotów z levelem równym lub mniejszym levelowi gracza. Zdobywając awans na wyższy level odblokowujemy możliwość użycia przedmiotów danego levelu. Przykładowo mamy level 3 jako gracz więc maksymalny poziom przedmiotu jaki mozemy uzyc to 3.
Każdy poziom broni ma inny zasięg i rozchodzi się falą po okręgu. Bez względu na zasięg czy też poziom xmp, największa efektywność znajduje się w epicentrum wystrzału, czyli w miejscu w którym uaktywniamy xmp. W związku z powyższym najlepiej stać na rezonatorze który niszczymy – wtedy osiągniemy maksymalną efektywność – największe uszkodzenie rezonatora. Im dalej stoimy od rezonatora tym mniejszych uszkodzeń dozna. Jeżeli portal ma tarcze, to najlepiej używać Ultra Strike na samym środku, gdyż trafienie krytyczne może zbić tarczę, a US ma o wiele wyższą szansę na to niż XMP. Jeżeli nie mamy US, to strzelamy również XMP na środku portalu, dopóki nie spadną tarcze
Tak, pod warunkiem że będziemy stać jak najbliżej rezonatora (najlepiej bezpośrednio na nim). Stojąc 20 m od rezonatora L8 wystrzelimy 100 szt XMP L4 i ledwo go uszkodzimy.
Generalnie – wewnątrz pola (obojętnie – swojego, czy przeciwników) linkować nie można. Można jednak tworzyć linki z narożnika pola (o ile ten narożnik nie jest otoczony ze wszystkich stron polami) do dowolnego portalu w środku pola. W drugą stronę (ze środka pola do narożnika) linkować się nie da.
Jeżeli budujesz pola po to, żeby zbierać AP – najlepiej linkować krótko, do najbliższych portali, będących w odległości kilkudziesięciu metrów. Wtedy na pewno nie będziesz przeszkadzać innym graczom.

Jeżeli chcesz postawić długi link, najpierw dobrze zastanów się, czy przez jego postawienie nie zepsujesz komuś innemu planów, albo po prostu utrudnisz mu grę. Szczególnie, jeżeli samemu nie planujesz postawić dużego pola – wtedy zwykle nie ma sensu stawianie długiego linka.

Złą praktyką jest linkowanie jak popadnie, bez planu, do wszystkiego do czego akurat masz klucz. Uzyskane w ten sposób AP na pewno nie zrekompensuje irytacji i niezbyt miłych słów ze strony innych graczy, którym w ten sposób utrudnisz grę.

Pamiętaj, że Ingress daje tyle samo AP za link długości 20m jak i 200km.

Zdarza się. Całe szczęście dzięki wirusom można zmienić portal naszej frakcji na portal frakcji przeciwnej równocześnie niszcząc wychodzące z niego linki.

Na pewno warto również zwrócić uwagę takiej osobie – postaraj się jednak zrobić to spokojnie, wyjaśniając dlaczego to co zrobił/a jest złe i odsyłając do odpowiedzi na poprzednie pytanie.

Pamiętaj, że to może być początkujący gracz, który chciał zarobić kilka AP i po prostu nie wiedział że może w ten sposób zepsuć innym grę. Jeżeli zareagujesz zbyt gwałtownie – możesz zniechęcić go do gry.

I oczywiście pamiętaj – to tylko gra.

Każdy z nas ma tak, że jak coś nam żaby pomalują nad głową, to szlag trafia. Nie jest to jednak powód do stosowania krwawego odwetu. Oni grają w Ingress tak samo jak my, co więcej – bez nich ta gra nie miałaby sensu. Zazwyczaj są to całkiem fajni ludzie, a że wybrali złą frakcję… no cóż, każdy ma prawo popełnić błąd 😛 Jak spotykasz gdzieś na drodze graczy z Enlightened, to nie ma sensu bić piany i zaciskać pięści. Lepiej podejść, uśmiechnąć się, chwile pogadać, a potem naściemniać, że właściwie to i tak miałaś/eś już kończyć i idziesz do domu… Po czym pójść i pomalować im nad głową. O to w tej grze chodzi.
Cóż, z jednej strony jest walka między frakcjami, z drugiej jest walka pomiędzy poszczególnymi jednostkami. Osłabiając jednostkę, osłabia się całość, dlatego w miejscach gdzie można, gracze utrudniają sobie jak tylko mogą – przykrywając polem, ubijając portale, by nie wpadł medal. Taka jest mechanika gry.
Back to Top